Министър Борислав Сандов качва властта на електромобили

България често отсъства от процесите в ЕС. Това, което се взема като решение в Брюксел, оказва влияние върху всички членки. Тази позиция изрази евродепутатът Петър Витанов по време на организираната от него конференция на тема „Транспортът на бъдещето. Чиста енергия на справедлива цена“.

Промяната на икономическия модел е неизбежна, смята той. Транспортът е един от най-големите замърсители. Той е виновен за 30% от въглеродните емисии в Европа.

Оказва се, че автомобилният сектор е сред най-бързо развиващите се включително и у нас.

Вицепрезидентът Илияна Йотова изрази надежда, че одобреният от ЕК план за възстановяване няма да е просто усвояване на средства. Важно, по думите й, е да запазим планетата си и да отговорим на климатичните промени.

Днес транспорт и екология в Европа означава единствено сигурност, изтъкна тя. Войната с Украйна поставила темата за зелената енергия в спешност, по думите й. ЕС се оказа зависим от Русия.

В желанието си да останем незабравими не трябва да ставаме зависими от подземните ресурси, по мнението й. Нуждаем се нова енергийна инфраструктура, категорична бе Йотова. Тя очаква българска зелена програма. България има един голям проблем – старите автомобили, които са голям замърсител, изтъкна вицепрезидентът. Тя попита дали ще има данъчни облекчения за хората, които имат чисти автомобили.

Министърът на околната среда и водите Борислав Сандов се обяви за електрификация на мобилността и транспорта.

През 2026 година трябва да имаме 30 000 електромобили. За целта държавата трябва да осигури 10 000 точки за зареждане в цялата страна.

Това прави една плътна мрежа, по думите му. Специална работна група в МОСВ разработва визия за развитие на електромобилността в страната. Трябва да се въведат поне три нискоемисионни зони в страната и драстично да намалим въглеродните си емисии, идващи от въглищните централи, посочи още Сандов. Той прогнозира, че ако не реформираме транспорта си, само след четири години той може да се превърне в най-големия източник на въглеродни емисии.

МОСВ обмисля да задели средства за закупуване на електромобили за властта, за да даде пример, стана ясно от изказването му.

Не може, според екоминистъра, тези, които изпълняват решенията, да налагат регулации. Повече подробности Борислав Сандов ще даде съвсем скоро. Той иска повече зони в градовете с ниски емисии.

Сандов и екипът му обаче не успяха да се преборят за това да има субсидия по Плана за възстановяване и устойчивост в размер на до 6000 лева за обикновените граждани. Първоначалният план бе тя да се предоставя срещу връщането за скрап на стар автомобил с екокатегория 1 или по-ниска (и за дизелови и за бензинови двигатели).

Впоследствие обаче общественото обсъждане по темата разкри, че броят на възползващите се от мярката с подобни ограничения би бил нисък. Затова се говореше изобщо за отпадане на лимити за бъдещи собственици на нови електромобили.

Накрая, след като станаха ясни и основните параметри по подпечатания вече от ЕК български план, се разбра, че дотация изобщо няма да има. Средната цена на нова кола е между 40 и 60 хиляди лева, при това за автомобили с нисък пробег.

Заместник-министърът на транспорта Божидар Костадинов изтъкна, че жп транспортът е част от транспорта на бъдещето.

Мобилността е потребност за всички нас, коментира той. Костадинов отчете, че сме с най-ниски нива на нискоемисионни автомобили. Той очаква този сегмент от пазара да расте.

Previous post Ваня Григорова: Общественият градски транспорт да стане безплатен за пътниците
Next post Как да спрем да се тъпчем със сладко?