
Вече има фалити на малки бензиностанции в страната
Вече има фалити и затваряне на малки бензиностанции в страната, както и на български търговци на едро. Това съобщиха от Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива (АБТПВПГ).
Според Георги Тенев, юрист на организацията, в която членуват малките обекти, причината е в липсата на адекватна държавна политика и конкурентен свободен пазар на горивата у нас. Общо в страната има около 5000 бензиностанции, от които над 20% са малки. Те са предимно семеен бизнес и осигуряват хиляди работни места.
„Трудно могат да се противопоставят на големите вериги и играчи, които се опитват да диктуват правилата и да задушават малките търговци“, коментира Тенев.
Тенев изтъкна, че цените на бензиностанциите са различни, определят се на пазарен принцип от техните собственици и често пъти разликите, са осезаеми. Едни от тях са разположени на магистрали, главни пътища, големи транспортни възли и натоварени градски части, докато други се намират в отдалечени региони, на второкласни пътища или в малки населени места. Едните са част от големи вериги и корпоративни структури, а други –
малките функционират на семеен принцип и осигуряват прехраната на едно семейство и още няколко работника, в най-добрия случай.
Разходите за издръжката и управлението на една голяма бензиностанция, от типа на тези, които са по магистралите, са в пъти по-големи от разходите на един малък обект, за който се грижи едно семейство. Там и потока на клиенти е много по-малък, разбира се и количествата, които те зареждат са по-малки, обясни Георги Тенев.
Той изтъкна, че за малките населени места и за земеделските производители много важна тема е достъпът до горива. Например, ако съм собственик на моторна косачка, малка бензинова резачка за дърва и малък трактор, които са на вилата, най-близката бензиностанция, която е самостоятелен, единичен семеен обект и не е част от верига, се намира на 14 км в едната посока.
Най-близката бензиностанция, част от голяма верига – на почти 25 км в едната посока. Тогава цената на литър за тези хора е по-висока, защото имат по-високи разходи да отидат до обекта, обясни Георги Тенев.